Daarnaast pakt niet elk kind het leren even gemakkelijk op. Ervaring leert dat kinderen vaak niet weten hoe ze moeten leren. Er wordt veel van ze gevraagd: hoe zet ik een werkstuk op, hoe plan ik mijn huiswerk, wat moet ik precies leren, heb ik al genoeg geoefend en ken ik de leerstof wel echt? Wijs in Beeld is gecertificeerd jeugdtrainer van de Leren Leren Methode en traint kinderen in de leeftijd vanaf ongeveer 9 jaar tot de derde klas VO om lekker slim te leren leren.
Wijs in Beeld heeft ruime ervaring binnen het basisonderwijs. Zowel in de directe begeleiding van kinderen als ook in de ondersteuning van ouders, het trainen van teams en sturing op beleid vanuit een schoolleiderspositie.
Elk kind wordt geboren als beelddenker. Een baby maakt kennis met de wereld via al zijn zintuigen maar kent nog geen woorden. Als eerste vormt het zich beelden. Rond groep 3 komt hier de talige kant bij. Bij de meeste kinderen verloopt dit prima, maar niet bij alle kinderen. Deze kinderen blijven een voorkeur houden voor de visuele leeringang. Zij zijn gebaat bij een net iets andere aanpak op school maar ook thuis. Wijs in Beeld signaleert een visuele leeringang en traint en adviseert het kind, ouders en/of de school.
Is uw kind een beelddenker? Klik op de link hieronder voor een poster met vragen.
Poster%20Ben%20jij%20een%20beelddenker.docx
Video over beelddenken
Wijs in Beeld geeft trainingen voor basis-schooljeugd vanaf 8 jaar tot studerende jeugd tot ongeveer 15 jaar. De training kan individueel of in kleine groepjes. Afgestemd op de behoefte van het kind/ouders. Wijs in Beeld heeft veel ervaring in de bovenbouw van het basisonderwijs en weet welke aansluiting richting het VO gewenst is.
Mijn kind is hoogbegaafd. Prachtig toch? Ja, maar vaak ook een uitdaging. Hoogbegaafde leerlingen vragen om een eigen aanpak. Elk begaafd kind voor zich. Er is geen standaard af te geven. Wel lijkt het dat de meeste hoogbegaafde kinderen voorkeur hebben voor een visuele verwerking van informatie. Vanuit een gekaderd totaal toewerken naar de details. En het komt vaak voor dat er problemen zijn rondom automatiseren.
Leren Leren Automatiseren
"Het kind is toch zo begaafd, kent het de tafels dan nog niet?" Dit komt u vast niet onbekend voor. Met name het automatiseren is lastig voor hoogbegaafden. Ze zijn meester in het bedenken van eigen strategieën en komen op die manier heel ver. Maar de strategieën zijn vaak omslachtig en vergen veel van het werkgeheugen van het kind. Wijs in Beeld helpt kinderen met het automatiseren van o.a. de tafelsommen, klokkijken en spellingsregels. Vanuit een growth mindset (Carol Dweck, 2010) via de visuele leermethode Leren Leren.
Meer info hoogbegaafdheid en beelddenken:
https://praktijkhoogbegaafdheid.nl/beelddenken-en-automatiseren/
Mindset, Carol Dweck:
Wijs in Beeld biedt trainingen en ondersteuning op maat. Vult u voor meer informatie of een oriënterend gesprek het contactformulier in. Wijs in Beeld neemt dan vrijblijvend contact met u op.
googlefa4b24c4ee6ad300.html
google-site-verification: googlefa4b24c4ee6ad300.html